Hva skaper studentvelferd i Stavanger?
Utfordringen
Studentsamskipnaden i Stavanger (SiS) er levende opptatt av å levere tjenester for studentens beste. Sentralt i dette ligger et kontinuerlig behov for en større forståelse av studentopplevelsen i Stavanger. For å kunne levere relevante og tidsriktige tjenester må SiS forstå hva som bidrar til å skape studentvelferd i Stavanger, og i hvilke retninger deres fremtidige behov beveger seg.
Tilnærmingen
Okse samlet studenter fra ulike segmenter, som internasjonale studenter, lokale studenter og tilflyttende studenter, for å kartlegge hvordan studentopplevelsen ser ut fra studentens synspunkt.
Vi startet med etnografiske intervjuer med studentene for å få dem til å utdype sine oppfatninger og erfaringer ved å være student i Stavanger-regionen. Videre inviterte vi studentene til å delta i en serie med samskapingsworkshoper for å kartlegge studentreiser for ulike studentsegmenter.
Vi fant to primære bekymringer for studentvelferd:
- Privatøkonomi
- Frykt for ensomhet
Resultatet
Vi identifiserte hva studenter i Stavanger virkelig bryr seg om, hvilke behov de har og hvilke bekymringer de bærer på.
Personlig
økonomi har i alle år vært et sentralt tema og fokusområde når det
kommer til å tilrettelegge for høyere utdanning for alle. En annen
primærbekymring vi avdekket blant studentene var frykten for ensomhet og
det å ikke ha et sosialt nettverk på studiestedet.
En rapport fra Studentenes Helse og Trivselsundersøkelse 2018 bekrefter nettopp dette, hvor så mye som én av 3 studenter forteller at de er ensomme.
SiS
tilbyr allerede samtale- og psykologtjenester, men innsikten
identifiserer også punkter til forbedring og avdekker områder som i dag
ikker er godt nok dekket. Takket være innsikten i studentenes personlige
erfaringer og opplevelser kunne Okse gi flere tydelige anbefalinger til
SiS om videre tjenesteutvikling og forbedringspunkter.
Okses analyse av personlig studentvelferd har skjerpet vårt syn på hvordan studentene opplever våre tjenester, og den har gitt inspirerende innspill til hvordan vi kan jobbe med å forbedre og videreutvikle vårt tjenestetilbud fremover.
– Arve Kristiansen, prosjektleder SiS
Publisert 16. juni 2020 • Oppdatert 24. apr. 2022