Kildeliste for UX-sannheter
Her finner du kildene som er brukt i innleggene på instagramkontoen @uxsannheter.
Lag design som tåler feil, og systemer som takler feilene
Postel’s law, også kalt robusthetsprinsippet
Laws of UX – Postel's Law
Postel’s Law in UX Design: Striving for Robust and User-Friendly Experiences
Selv om flertallet mener det samme, betyr ikke det at det er riktig
Team tar ofte dårligere beslutninger enn enkeltpersoner fordi de stoler for mye på teamets generelle oppfatning.
Understanding Psychological Safety and the Common Knowledge Effect
Common-Knowledge Effect: A Harmful Bias in Team Decision Making
Visuelt design og UX går hånd i hånd
Bruk disse 5 prinsippene for å passe på at UX-en blir bra i det visuelle designet ditt.
5 Principles of Visual Design in UX
The Visual Design Elements and Principles That Make Good Design
Jo nærmere folk er å fullføre en oppgave, desto raskere jobber de.
Folk blir mer motiverte av hvor nære de er mål, ikke hva de har gjort så langt. Det kaller vi for Goal-Gradient-hypotesen.
Designing for motivation with the goal-gradient effect
Håndbøker, bruksanvisninger og tutorials er kjedelig.
Den aktive brukerens paradoks handler om at brukere ikke leser manualer, men hopper umiddelbart inn i programvaren.
Det enkleste er ikke alltid det beste.
Ekspert-applikasjoner er komplekse, og krever ofte en annen tilnærming enn andre løsninger. Her kan vi for eksempel bruke Tesler’s Law!
8 Design Guidelines for Complex Applications
Law of Conservation of Complexity
Complex Application Design: A 5-Layer Framework
Ingen synes det er artig å fylle ut skjemaer.
Så la oss ikke gjøre affæren enda verre ved å bryte med de konvensjonene som finnes!
Form Field Usability: Avoid Extensive Multicolumn Layouts (16% Make This Form Usability Mistake)
Placeholders in Form Fields Are Harmful
Website Forms Usability: Top 10 Recommendations
Label til input-felter bør alltid være over.
Ikke inni, ikke under og ikke på siden.
Placeholders in Form Fields Are Harmful
Fenomenologiens rolle i UX.
En kraftfull tilnærming som inspirerer oss til å se gjennom brukerens øyne, forstå deres følelser, behov og sammenhenger.
Approaching Phenomenology in UX Design
Three surprising lessons UX can learn from phenomenology
Vi prokrastinerer hvis vi får muligheten.
Parkinson’s law sier at vi fortsetter å jobbe med en oppgave helt til tiden som er til vår disposisjon har gått ut.
Parkinson’s Law: Why Constraints Are The Best Thing You Can Work With
Jevnlig feedback = trygge brukere.
Design er ikke en monolog, det er en samtale 💛
Visibility of System Status (Usability Heuristic #1)
Folk kan egentlig ikke multitaske.
Et bra design gir folk mulighet til å fokusere på oppgaven uten å bli distrahert av mindre kritiske oppgaver samtidig.
Think You're Multitasking? Think Again
How can designers maintain their users’ attention?
Toggles er bare en digital bryter.
En toogle kan kun skru noe av eller på, og skal ikke erstatte checkboxes.
Unngå å bruke placeholders. Det er sjelden det gir verdi.
Det kan gå utover både brukervennlighet og tilgjengelighet.
Placeholders in Form Fields Are Harmful
Grupper elementer som hører sammen.
Strukturer og organiser brukergrensesnittet ved å dele opp informasjon i mindre bolker.
Proximity Principle in Visual Design
“Lorem ipsum” skaper urealistiske design.
Innholdet skal ikke nedprioriteres, og dummy-tekst bidrar til dette.
Should we use Lorem Ipsum in product design?
Lorem Ipsum will destroy your design
Du er ikke brukeren din.
Av flere grunner bør du ikke tro at du representerer brukeren din.
False Consensus Effect: Definition And Examples
Lag et visuelt hierarki som matcher brukerens behov.
Gjør de viktigste elementene mest synlig.
Visual Hierarchy in UX: Definition
Breaking Down the Principles of Design (with Infographic)
Unngå stammespråk – så langt det lar seg gjøre.
Brukeropplevelsen handler om brukeren, ikke om deg eller bedriften.
The Do's and Don’ts of UX Writing
User-centric vs. Maker-centric Language: 3 Essential Guidelines
Match Between the System and the Real World (Usability Heuristic #2)
“Etablerte konvensjoner” skaper mindre friksjon.
Helt enkelt betyr det en anerkjent retningslinje eller norm som vi følger fordi det er “sånn alle gjør det”.
Match Between the System and the Real World (Usability Heuristic #2)
Jakob Nielsens 10 generelle prinsipper for interaksjonsdesign
10 Usability Heuristics for User Interface Design
Minimer antall valg når brukeren må ta raske avgjørelser.
Jo flere valg, jo mer betenkningstid trenger de. (Dette er Hick’s law)
The Psychology Principles Every UI/UX Designer Needs to Know
Folk bruker mye mer tid på andres produkter enn ditt.
Dette er Jacob’s law.
Jakob's Law of Internet User Experience
The Power Law of Learning: Consistency vs. Innovation in User Interfaces
Estetisk design blir oppfattet som mer brukervennlig.
Brukere er mer tolerante til lav brukervennlighet om de liker designet.