Hopp til innholdet

kse

UX i Norge: Anbefalte bøker, alle år

En samling av alle bøker anbefalt i spørreundersøkelsen "UX i Norge" 2017, 2018 og 2019.

UX i Norge: Anbefalte bøker, 2017-2019

Designprosesser er av natur utfordrende, og kan tidvis være krevende uansett hvor du befinner deg ferdighetsmessig. Nybegynner, erfaren eller ekspert - det er alltid ny kunnskap der ute som bidra til din utvikling innen feltet. 

Heldigvis er kunnskap idag noe man kan tilegne seg mye lettere og raskere enn tidligere. Det finnes uendelig med tutorials, podcaster og artikler på nettet tilgjengelig for konsumering for alle. Imidlertid, synes vi at det er noe helt spesielt med bøker! Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningens Leserundersøkelse fra 2018 viser at vi ikke er alene om det. Der kommer det frem at gjennomsnitts­leseren leste cirka 17 bøker i 2017 og at befolkningen gjennomsnittlig kjøpte 10,2 bøker hver i 2017.

Man skal ei lese for å sluke, men for å se hva man kan bruke.

Forestill deg at du har arbeidet foran skjermen en hel dag, det regner ute, og sofaen (eller godstolen) er ikke lenger kun en fjern tanke unna. Øynene brenner etter å ha solt seg i skjermlyset. Er det noe som kan slå det å ligge i ro og mak å lære noe nytt og spennende, samtidig som du kjenner taktiliteten til papiret?

Topplisten 2017-2019 Antall anbefalinger
Don't Make Me Think 73
The Design of Everyday Things 60
Sprint: How to Solve Big Problems And Test New Ideas In Just Five Days 30
This is Service Design Thinking 28
Lean UX 23
Just Enough Research 16
Design is a Job 12
The UX Team of One 11
100 Things Every Designer Needs to Know About People 10
Ruined By Design 6
The Inmates Are Running the Asylum 6
Thinking, Fast and Slow 5

Vi i Okse, som dere, ønsker stadig vekk faglig utvikling. Etter 3 år med undersøkelsen «UX i Norge», har vi laget en liste som summerer opp alle årene! Rett og slett det nærmeste man kan komme den komplette oversikten over anbefalte bøker for designere! For å gi en kontekst til bøkene har vi lagt ved en kort beskrivelse av de mest populære, så du kan se om det er noe du kunne vurdert å gå dypere inn i. Flere av ideene som kommer frem i disse bøkene er også noe man kan finne nytte av utover faget i seg selv.  

Topplisten i detalj

1. Don't Make Me Think - Steve Krug

Denne boka passer for alle som driver med webdesign og webutvikling, og er en absolutt must-read mener vi selv. Den gir deg levende eksempler på hvordan du kan gjøre nettstedet ditt enkelt for brukere. Mange illustrasjoner, bilder, tydelige navigasjoner og gode eksempler gjør det virkelig morsomt å lese og lett å forstå.

2. The Design of Everyday Things - Don Norman

En tungvekter blant relatert litteratur. Innholdet i denne boka er både interessant, inspirerende og nyttig. Det endrer måten du opplever og samhandler med dine fysiske omgivelser ved å gi eksempler fra det virkelige liv. En ting er sikkert: Du vil ta deg selv i å observere at design finnes overalt - uansett om det er bra eller dårlig.

3. Sprint: How to Solve Big Problems And Test New Ideas In Just Five Days - Jake Knapp

Prinsippene i denne boken kan brukes på stort sett alle forretningsproblemer du ønsker å løse. Jo større problem, jo ​​bedre. Det er et rammeverk som gir konkrete resultater på bare 5 dager. Nybegynnere vil lære mye, men eksperter vil også risikere å få en del eureka-øyeblikk.

4. This is Service Design Thinking - Marc Stickdorn & Jakob Schneider 

En av bestselgerne i feltet. Den presenterer casestudier med praktiske råd for anvendelse av tjenestedesign. Lett å lese med relevant innhold. Du kan også sjekke ut oppfølgeren This is service design doing.

5. Lean UX - Jeff Gothelf & Josh Seiden 

Denne boken har satt standarden, og forklarer hvordan design kan integreres i korte, iterative sykluser tidlig i prosessen for å gjøre inntrykk på tvers av team og bedrifter.

6. Just Enough Research - Erika Hall

Informasjonen i denne boken vil være svært nyttig for organisasjoner der research ennå ikke er en grunnleggende del av designprosessen. Et flott utgangspunkt til å lære å integrere ulike typer UX-research i prosessen din.

7. Design is a Job - Mike Monteiro

Denne er et nyttig verktøy i en designers hverdag. Boka dekker spørsmål som blant annet: Hvordan håndterer vi kunder? Hvordan formidler vi verdi? Hvordan tar vi betalt? Hvordan stiller vi de riktige spørsmålene?

8. The UX Team of One - Leah Buley

User Experience Team of One presenterer en rekke nyttige tilnærminger som har stor innvirkning og tar mindre tid og færre ressurser enn standardoppsettet for UX-prosesser. Enten du er nybegynner eller en erfaren utøver som prøver å dra organisasjonen din fremover, gir denne boken deg verktøy og innsikt for å gjøre mer med mindre.

9. 100 Things Every Designer Needs to Know About People - Susan Weinschenk

Hvilke fonter får folk til å ville lese? Hvilken linjelengde for tekst er best? Hvordan kan du forutsi hvilke feil som folk kommer til å gjøre? Dette er bare noen av spørsmålene som denne visuelt tiltalende, nettdesignfokuserte boken svarer på gjennom en kombinasjon av vitenskap og forskning.

9. Ruined By Design - Mike Monteiro

Denne boka har ikke som hensikt å gi magiske løsninger, men å analysere hvordan vi har gravd oss ​​et hull og hvordan vi ikke kunne ha gjort det. Poenget til forfatteren er å se design i lys av politiske handlinger. Med andre ord; det vi velger å designe er en politisk handling. Hvem vi velger å jobbe for er en politisk handling. Hvem vi velger å samarbeide med er en politisk handling. Og et av bokas viktigste poeng: De menneskene vi har ekskludert fra disse beslutningene, er den største (og dummeste) politiske handlingen vi har gjort som samfunn.

10. The Inmates Are Running the Asylum - Alan Cooper

Cooper er skaperen av Visual Basic, og en høyt ansett programmerer som ble en enda mer ansett designer. Han var banebrytende innen interaksjonsdesign og bruken av personas i programvaredesign. Denne boka gir innblikk i hvorfor interaksjonsdesign er nødvendig som en del av programvare-utviklingsprosessen. 

11. Thinking, Fast and Slow - Daniel Kahneman

Boken kan hjelpe deg med å revidere din tilnærming til bruker research og har innsikt i hvordan du kan føre bedre samtaler. En del av ideene i boken er også verdifulle å huske på når du designer produkter.

Den komplette boklisten 2017-2019

Oppsummering

Litteraturen vi presenterer her, er summert opp fra de foregående års besvarelser. Dyptgående læring om brukervennlighet, designprinsipper, og hvordan man designer for mennesker, mener vi er avgjørende for levedyktige løsninger. Det sier seg sikkert selv, men de aller fleste forstår kanskje et vakkert grensesnitt, men dersom man ikke forstår mennesker, vil ikke grensesnittet ha den innvirkningen som er nødvendig for et virkelig vellykket resultat.

Vi håper dette kan inspirere dere videre!

Vi vil veldig gjerne høre tankene dine, og hvis det er noe du savner setter vi stor pris på tilbakemelding. Vi har prøvd å holde hvert sammendrag kortfattet, men hvis du ønsker en lengre versjon, er det bare å gi oss beskjed!

Relatert innhold: Les artikkelen om «UX i Norge 2019».