Ekspertevaluering og designskisser

Siden 1853 har Devold of Norway produsert kvalitetsklær med ull som råmateriale. Som et av Norges mest tradisjonsrike klesmerker, har Devold vært gjennom en vesentlig vekst de senere årene.

Utfordringen

I forkant av deres betydelige digitale satsing mot det internasjonale markedet ønsket Devold å kvalitetssikre brukeropplevelsen i deres nettbutikk.

Tilnærmingen

Okse iverksatte en grundig ekspertevaluering av eksisterende nettbutikk. Til grunn for rapportarbeidet ble blant annet følgende vektlagt:

  • Etablerte konvensjoner på nett.
  • Trafikkmønster i Google Analytics.
  • Universell utforming.
  • Definering og fokus på de viktigste oppgavene til brukerne.

Basert på evalueringen leverte Okse en utfyllende rapport som tok for seg:

  • Identifisering av vanlige feil og konkrete brudd på veletablerte konvensjoner på nett.
  • Anbefalinger til justeringer og konkrete tiltak for å øke tilgjengelighet og universell utforming - og på den måten øke konverteringsraten.

Videre fikk Okse i oppdrag å utforme nye designskisser tilrettelagt for å redusere og fjerne flest mulig av brukernes smertepunkter.

Resultatet

I tillegg til de nødvendige justeringene i brukergrensesnittet ble også konkrete tiltak iverksatt, slik som:

  • Åpning for at brukerne ikke lenger må opprette konto for å handle.
  • Forbedring av navigasjonsstrukturen og mer intuitiv filtrering.
  • Drastisk forenkling av handlekurv, utsjekk og kjøpsprosessen, som igjen bidrar til at nettstedet fremstår mer moderne og tydelig.

Resultatet er store forbedringer. Effekten av endringene ble raskt synlig, og inkluderer blant annet:

  • 68 % økning i transaksjoner.
  • 37 % økning i konverteringer.
  • 75 % økning i inntekter.

Devold of Norway kan med trygghet lansere internasjonalt, og prosjektets investeringsavkastning (ROI) lar seg enkelt regne hjem.

Vi er veldig imponert over kunnskapen og kompetansen til Okse! Designendringene de kom med har ikke bare vært estetisk flotte, men også gjennomtenkt og velbegrunnet ut fra et brukerståsted. Vi gleder oss til veien videre!

– Sofie Risjord Sletta, e-commerce coordinator


Publisert 12. apr. 2022 • Oppdatert 15. apr. 2022