Hopp til innholdet

Devold of Norway: Ekspertevaluering og designskisser

Utfordringen

Siden 1853 har Devold of Norway produsert kvalitetsklær med ull som råmateriale. Som et av Norges mest tradisjonsrike klesmerker, har Devold vært gjennom en vesentlig vekst de senere årene.

I forkant av deres betydelige digitale satsing mot det internasjonale markedet ønsket Devold å kvalitetssikre brukeropplevelsen i deres nettbutikk.

Tilnærmingen

Okse iverksatte en grundig ekspertevaluering av eksisterende nettbutikk. Til grunn for rapportarbeidet ble blant annet følgende vektlagt:

  • Etablerte konvensjoner på nett
  • Trafikkmønster i Google Analytics
  • Universell utforming
  • Fokus på de viktigste oppgavene til brukerne

Basert på evalueringen utformet Okse nye designskisser tilrettelagt for å redusere og fjerne flest mulig av brukernes smertepunkter.

Resultatet

De foreløpige resultatene tilsier store forbedringer takket være Okses brukerfokuserte tilnærming. Blant konkrete tiltak iverksatt er:

  • Brukerne må ikke lenger opprette konto for å handle
  • Navigasjonsstrukturen er forbedret og gjort mer intuitiv
  • Handlekurv og kjøpsprosessen er drastisk forenklet og fremstår mer moderne

Devold of Norway kan med trygghet lansere internasjonalt, og prosjektets investeringsavkastning (ROI) lar seg enkelt regne hjem.

Vi er veldig imponert over kunnskapen og kompetansen til Okse! Designendringene de kom med har ikke bare vært estetisk flotte, men også gjennomtenkt og velbegrunnet ut fra et brukerståsted. Vi gleder oss til veien videre!

Sofie Risjord Sletta, e-commerce coordinator